חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ביקורת ספר: ציונות על רגל וחצי מאת עופר בר יהודה

ביקורת ספר

לפני מספר חודשים נתקלתי בכותרת מכתבה שפורסמה באחד ממקומוני רשת ווינט ובה פרק מספרו של עופר בר יהודה. הכותרת- "האיש שגרר מיג", משכה אותי לקרוא את הכתבה, ובעקבותיה לרכוש את הספר, שאותו מצאתי מרתק בגלל האיש העומד מאחוריו.

קצת על עופר בר יהודה:

עופר בר יהודה הנו סופר ישראלי, אב לשישה ילדים וסב לשבעה עשר נכדים העוסק בימים אלו בעיקר בהתנדבות בעמותות שונות (בין השאר עמותת "השומר החדש") ובהעברת הרצאות בפני פורומים שונים ובמספר נושאים:

  • הרצאות על ספרו האוטוביוגרפי "ציונות על רגל וחצי"
  • התמודדות נפשית עם פציעה קשה

ברקע להרצאות אלה נציין כי בר יהודה הנו נכה צה"ל שבמהלך מרדף אחר מחבלים אי שם בשנות השבעים עלה על מוקש ונפצע קשות כשרגלו האחת נקטעה ורגלו השנייה רוטשה. פציעה זו השפיעה במידה רבה על הקריירה של בר יהודה ועיסוקו המרכזי, כמי שבמשך שנים ליווה פצועים רבים והלומי קרב וסייע להם להשתלב בחיים.

סיפור חייו של בר יהודה הנשקף מבעד לדפי הספר הנו מופת של עשייה, יצירתיות, נחישות וכח רצון הבאים לידי ביטוי לא רק בעז רוחו כלוחם, אלא באופן בו בחר בר יהודה לחיות את חייו ולהשפיע על סביבתו הקרובה.

81 סיפורים קצרים המאורגנים לפי סדר כרונולוגי מגוללים אישיות יוצאת דופן המשפיעה על כל הסובבים את בר יהודה.

כמה מהפרקים היותר מעניינים, לפי עניות דעתי, בספר זה משקפים בצורה מושלמת את אישיותו של המחבר:

  • פרק הפציעה – בו מגולל בר יהודה את השתלשלות המרדף אחר המחבלים, הפציעה של חברו לנשק שעלה על מוקש ושל בר יהודה כשזינק לסייע. בפרק זה, נשקף אומץ יוצא דופן בשדה הקרב ואולי יותר מכך ההתמודדות הראשונית עם הפציעה, ההפנמה העמוקה שרגלו נקטעה, הלילות הקשים וההסתכלות קדימה
  • פרק הגיוס חרף הפציעה בעקבות הרצון העז לשרת ולתרום במהלך מלחמת לבנון הראשונה. פרק זה מצביע על תכונת אופי בולטת נוספת של בר יהודה- נחישות אין-סופית והיכולת להשיג יעדים, גם כאלו שלעתים נדמה כבלתי אפשריים (עליי, באופן אישי, פרק זו הותיר את החותם העמוק ביותר)
  • פרק חילוץ מטוס המיג הסורי שהופל בידי חיל האויר הישראלי אך נותר שלם בעומק לבנון במהלך מלחמת לבנון הראשונה. סיפור חילוץ המטוס והבאתו לישראל היוו הישג מודיעיני אדיר לחיל האויר הישראלי שבהמשך חקר את איכויותיו השונות של המיג, למד וניתח את יתרונותיו וחסרונותיו.
  • פרק "הטיול שאחרי הצבא" אותו עשה בר יהודה כבר בשנות החמישים לחייו כשארז לבדו תיק נוסעים (מוצ'ילרוס) ונסע "לחרוש" את דרום אמריקה, והכל על רגל אחת מולדת ואחת פרוטזה. בסיפור זה מגולל בר יהודה הרפתקאות שרוב האנשים הבריאים ושלמים לא מעיזים לעשות בחיים שלמים, כולל טיולי ראפטינג במים סוערים, טרקים נועזים ועוד…

הסיפור האמיתי שמאחורי הספר הוא שיקום והסתגלות לחיים על אף הפציעה הקשה. זהו סיפור מאוד אופטימי ומעורר השראה של מי שנתקל בכמה מהקשיים היותר מורכבים במהלך החיים וידע להשאיר אותם מאחוריו ולהסתער על החיים בתשוקה מעוררת השראה.

אהבתם את המאמר?