חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כל מה שרציתם לדעת על איתור מחוננים בישראל

איתור מחוננים

מחוננות היא יכולת אנושית שמתבטאת במצוינות, לרוב בהיבט ההשכלתי: מדדים גבוהים של חשיבה, הבנה וסקרנות. מנת המשכל (IQ) של מחוננים גבוהה בהרבה מהממוצע בקרב כלל אוכלוסיית בני גילם, אך אינו מהווה מדד כניסה למבחני איתור מחוננים מחוננות מוזכרת בדרך כלל בהקשר של ילדים או נוער.

איך לזהות שהילד מתאים למבחני איתור מחוננים?

איתור מחוננים נעשה ע"י משרד החינוך המעביר מבחני מחוננים לכיתות ב' וג'. יש הטוענים כי לא חייב לאבחן מחוננות לפי מחוננים, אלא לפי דפוסי התנהגותיים לדוגמה – סקרנות, שאילת שאלות יזומות מצד הילד, זיכרון מפותח, התקדמות ההתפתחותית מהירה, זיהוי מוקדם של דמויות, פעלתנות וערנות גבוהה לסביבה ועוד.

שלבי הקבלה לתוכנית לאיתור מחוננים

הקבלה לתוכנית לאיתור מחוננים מתבצעת בשני שלבים – מבחן וראיון קבלה.

  • מבחן הסינון והאיתור – המבחנים מתבצעים בשני שלבים – שלב מבחן ושלב הסינון.
    1. שלב המבחן – מבחן זה כולל הבנת הנקרא וחשבון. המבחן נשלח לבתי הספר הרלוונטיים ע"י הגוף הבוחן. המבחן נועד לעזור לסגל בית הספר לבחור את התלמידים עם הציונים הכי גבוהים.
    2. שלב מבחן האיתור מחוננים – זהו מבחן פסיכומטרי סגור, הבודק יכולת קוגניטיבית כללית שונות – חומר מילולי, מספר וצורני. התלמידים מתבקשים לבחור ולסמן את התשובה הנכונה לכל שאלה. שאלות המבחן מגוונת ולא רק של תשובות מילוליות.

    3. ראיון קבלה קבוצתי או אישי – הריאיון מתקיים במסגרת החינוכית לאחר
      שהישגיו של התלמיד במבחן ב' הגיעו לסף הקבלה שנקבע לתוכניות הייחודיות למחוננים או למצטיינים. זהו ראיון חשוב בהליך המיון והקבלה לתכנית איתור מחוננים.

כיתות מחוננים

הכיתות הייעודיות הן כיתות קטנות המעניקות מענה לצרכים החברתיים, המקצועיים והרגשיים של תלמיד מחונן. התלמיד שיעבור את בחינות איתור מחוננים בהצלחה יעברו למסגרת מתאימה עד לסוף התיכון. תכנית הלימודים המוקצית לכיתות מחוננים ייעודית מבוססת על אסטרטגיות הוראה המותאמות להוראת מחוננים. זאת על מנת לתת למחוננים את הכלים שהם צריכים.

מסגרות לימוד למחוננים עם סיום בחינות לאיתור מחוננים

לאחר מעבר של כל שלבי הבחינה לאיתור מחוננים, התלמידים מועברים למרכזי המחוננים שמאפשרים לתלמיד המחונן ללמוד במסגרת ייעודית המותאמת לצרכיו וליכולותיו. תכנית מחוננים מועברת בדרכי הוראה מגוונות וכוללת תחומי דעת שאינם כלולים בתוכנית הרשמית של משרד החינוך. ברחבי הארץ ישנה פריסה של עשרות מרכזי מחוננים המציעים תוכניות העשרה ובתחומי העניין שלהם.

תוכנית לימוד למחוננים מצטיינים

מבחני איתור מחוננים הם השלב הראשון בדרך להיות אדם מחונן, וכמו בכל כיתה יש התפלגות של ציונים. חלק אותה התפלגות שייך למחוננים מצטיינים. להם יש תוכניות עבור תלמידים מצטיינים, שהישגיהם במבחני האיתור לתוכנית המחוננים. התוכניות פעולות יום אחד בשבוע לאחר שעות הלימודים במסגרת הבית ספרית, וכוללת קורסים מתחומי ידע שונים, אשר אינם נכללים בתוכנית הלימודים הרשמית של משרד החינוך.

אהבתם את המאמר?